امروز: 1403/02/06 شمسی2024/04/25 میلادی

07136289708

09190972559

شیراز، بلوار مطهری شمالی (زرگری)، نبش کوچه 6، طبقه فوقانی دفتر اسناد رسمی شماره 50

info@rasa-apply.ir

rasa.institute2021@gmail.com

آزمون GMAT

آزمون Gmat چیست؟

احتمالا برای اولین بار وقتی قصد ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه های خارج از کشور را داشته اید اسم این آزمون را شنیده اید. به عبارتی این آزمون مختص رشته هایی ست که سر کار آنها بیشتر با اعداد و ارقام است و مبنای محاسباتی و ریاضی دارد مثل مهندسی ها , رشته های بیزنسی, و رشته های حسابداری ست.

 

آزمون GMAT یک آزمون بین‌المللی معتبر است برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌هایی مانند اقتصاد، مدیریت، حسابداری، MBA و غیره را در کشورهای کانادا و آمریکا دارند. در واقع می‌توان گفت برای ورود به این رشته‌ها داشتن مدرک این آزمون امری الزامی و ضروری است. آزمون GMAT میزان دانش متقاضیان را از ریاضی، جبر، هندسه، تجزیه‌ی داده و دستور زبان مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.

 

ویژگی‌های کلی آزمون GMAT:

  • این آزمون معمولا برای پذیرش در رشته های MBA و MPA و DBA گرفته می‌شود.
  • این آزمون معمولا به صورت کامپیوتری برگزار می گردد.
  • این آزمون هوشمند میباشد.

 

برگزاری آزمون  GMAT-ثبت نام:

متاسفانه آزمون GMAT در ایران برگزار نمی‌شود و متقاضیان شرکت در این آزمون، باید به کشورهای دیگری سفر کنند. کشورهای مانند قطر، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، امارات (دوبی و ابوظبی) و ترکیه (آنکارا و استانبول) که خوشبختانه کشورهای نزدیک به ایران هستند و این امر شرکت در آزمون را برای متقاضیان تسهیل می‌کند. قابل ذکر است که هیچگونه محدودیتی برای متقاضیان برای اینکه در کدام کشور یا مرکز آزمون بدهند وجود ندارد. از کشورهای اصلی برگزار کننده این آزمون می‌توان به آمریکا، چین، کانادا، کره جنوبی و تایوان و غیره اشاره کرد.

 

درخواست کنندگان و متقاضیان شرکت در آزمون GMAT، باید ابتدا در مورد کلیت این آزمون اطلاعاتی را مطالعه کنند و سپس برای ثبت نام به سایت  www.mba.com/exams/gmat مراجعه کرده، اکانت شخصی خود را ساخته و اقدام به تکمیل اطلاعات پروفایل خود کنند.

 

 

مراحل ثبت نام در سایت:

به عبارت دیگر، مراحل ثبت نام در این آزمون به صورت خلاصه، بدین شکل است:

  1.  ورود به وب سایت رسمی GMAT
  2. ایجاد اکانت و تکمیل پروفایل بر روی وب سایت
  3. انتخاب گزینه Take a GMAT Exam از قسمت منوی سمت راست در بالا
  4. انتخاب روز و مکان مورد نظر آزمون
  5.  انتخاب دانشگاه مورد نظر جهت گزارش نمره
  6.   در نهایت پرداخت هزینه

نکته:

هنگام وارد کردن اطلاعات شخصی خود نظیر نام و نام خانوادگی حتما دقت لازم را داشته باشید، زیرا این اطلاعات باید دقیقا منطبق با اطلاعات درج شده در پاسپورت شما باشد تا بعدها به امری مشکل ساز تبدیل نشود!

 

هزینه ی آزمون Gmat:

یکی از مهم‌ترین سوالات پیرامون آزمون GMAT، مبلغ هزینه‌ی این آزمون است که به طور حتم برای متقاضیان شرکت در آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هزینه این آزمون برابر با ۲۸۵ دلار امریکا، ۲۵۰ یورو و ۲۲۵ پوند انگلیس می‌باشد. این هزینه با کارت های اعتباری ویزا /مستر کارت قابل پرداخت می‌باشد. قابل ذکر است که برای امتحان دادن در برخی از کشورها، متقاضیان باید مقدار مالیاتی بر اساس قانون آن کشور را بپردازند. البته، این مالیات علاوه بر هزینه اصلی محاسبه میگردد. مراکز برگزاری آزمون GMAT در اطراف ایران، بدون مالیات هستند.

 

 

مقایسه آزمون Gmat با سایر آزمون‌های بین‌المللی:

  • آزمون جی‌مت مانند آزمون تافل به‌صورت کامپیوتری برگزار می‌شود. در طول امتحان به شما یک سیستم و هدفن داده می‌شود و تمام بخش‌های آزمون با همین سیستم انجام می‌شود.
  • جی‌مت برخلاف آزمون‌های آیلتس و تافل که تقریبا برای تمام رشته‌های تحصیلی معتبر است، تنها به درد دانشجویان رشته‌های مدیریتی و تجارتی و افراد بالای ۲۱ سال که مدرک کارشناسی دارند می‌خورد.
  • متون آزمون جی‌مت از آزمون‌های تافل و آیلتس به مراتب سخت‌تر است و تحلیل آن‌ها تنها در تخصص افرادی‌ست که در یکی از رشته‌های ام‌بی‌ای تحصیل کرده‌اند.
  • حجم متنی که مقاضی باید برای آزمون GMAT بنویسد، ۵۰۰ کلمه یا بیشتر است. درصورتی‌که در آزمون تافل، نوشتن ۳۵۰ تا ۵۰۰ کلمه برای گرفتن نمره مطلوب کافی است.
  • در آزمون جی‌مت متقاضی درصورت بی‌پاسخ گذاشتن سوال‌ها، با کاهش امتیاز روبه‌رو می‌شود.
  • در آزمون جی‌مت پاسخ هر سوال در تعیین سوال بعدی موثر است. سوالات این آزمون به صورت انطباقی طراحی شده‌اند و در صورتی‌که متقاضی به سوال جواب درست بدهد، سوال بعدی سخت‌تر خواهد شد.
  • در این آزمون داوطلبین نمی‌توانند پاسخ سوال خود را تغییر دهند.

 

بخش های مختلف آزمون Gmat:

۱ . ANALYTICAL WRITING ASSESSMENT: AWA (ارزشیابی نگارش تحلیلی)

در واقع یک بخش نوشتاری است و مدت زمان آن ۳۰ دقیقه است. در این بخش آزمون، هدف ارزیابی و سنجیدن قدرت و مهارت متقاضی در یک تحلیل معین و سپس نقد آن است. قابل ذکر است که این بخش، از نظر اهداف سنجش، شبیه به بخش نوشتاری آزمونهای آیلتس یا تافل نیست. می‌توان گفت متون این بخش بسیار پیچیده تر از دیگر آزمون های عادی زبان است. ارزیابی در این بخش بدین گونه است که دو نمره ارائه می‌گردد و از میانگین این دو نمره، یک نمره نهایی به متقاضی داده می‌شود. اولین نمره با یک برنامه کامپیوتری ارائه شده و دومین نمره نیز توسط یک فرد تصحیح کننده ارائه می‌گردد.

 

۲ . INTEGRATED REASONING (بخش استدلال یکپارچه):

مدت زمان این بخش از آزمون ۳۰ دقیقه بوده و در این بخش اقدام به ارزیابی توانمندی متقاضی در تحلیل منابع مختلف اطلاعاتی مانند نمودارها و جداول می‌شود. این بخش دارای ۱۲ سوال در چهار بخش مجزا است: بخش تفصیر بصری- بخشش تحلیل دو قسمتی- بخش تحلیل جدول و بخش استدلال چند منبعی.

 

۳ . QUANTITATIVE (مهارت محاسبه):

در واقع بخش استدلال ریاضی است و هدف آن سنجیدن قدرت و مهارت تحلیل و حل مسائل مختلف ریاضی می‌باشد. سوالات این بخش تا حدود زیادی نیازمند دانش محاسباتی و جبری است. مباحث گوناگون ریاضی در این بخش در مدت زمان ۷۵ دقیقه برای متقاضیان ارائه می‌گردد.سوالات این بخش به دو دسته‌ی حل مسئله و کفایت داده تقسیم بندی می‌شود. نمرات این بخش بین بازه ۰ تا ۶۰ محاسبه می‌شود.

 

۴ . VERBAL (مهارت کلامی):

بخش کلامی در آزمون GMAT، با هدف ارزیابی و سنجش توانمندی و مهارت و استدلال، ارزیابی مهارت اصلاح جملات با در نظر گرفتن اصول نوشتاری انگلیسی و همچنین ارزیابی توانایی خوانش متون گوناگون پیچیده طراحی می‌شود. در این بخش متقاضیان مدت زمان ۷۵ وقت برای پاسخ دادن به سوالات دارند. این بخش از آزمون از ۴۱ سوال تشکیل شده و سوالات نیز ۵ گزینه ای می‌باشند.

 

جزئیات نمره‌دهی آزمون GMAT:

مره‌ی آزمون GMAT، به صورت یک نمره تفکیکی برای سه بخش جدا از هم و یک نمره نهایی که در واقع ترکیب دو بخش غیرنگارشی آن است برای متقاضی ارائه می‌گردد. حداکثر نمره می‌تواند ۸۰۰ باشد. نمره‌ی بخش نگارش آزمون که در واقع میانگین نمره دو نگارش مستقل متقاضی است، عددی بین ۰تا ۶ خواهد بود. هر دو بخش دیگر آزمون، نمره‌ای بین اعداد ۰تا ۶۰ دارند که پس از محاسبات مشخص، به نمره نهایی تبدیل می‌گردد. به طور کلی، نمره قبولی ۵۴۰ معیار و میانگین است. برای دانشگاه‌های مقصد، در تصمیم‌گیری‌هایی که اندکی دشوار بوده و درواقع بین دو یا چند متقاضی دارای شرایط مشابه رقابت و مقایسه وجود دارد‌، مقامات پذیرش هر دانشگاه، تنها به نمرات کسب شده در آزمون GMAT اتکا نمی‌کنند، بلکه سوابق علمی، کاری، تجربی و دیگر سوابق مرتبط،‌ نحوه ارائه مصاحبه کنندگان و توانایی‌ها و مهارت‌های مرتبط شخصی را نیز مورد توجه قرار می‌دهند.

 

منابع آزمون GMAT:

سایت رسمی gmat یک نرم افزار رایگان در اختیار تمام کسانی که قصد آزمون دارند قرار داده است که بتواند با اون نرم افزار تمرین کنند و با محیط نرم افزار بیشتر آشنا بشنوند.در واقع، این نرم‌افزاری است که برای آزمون واقعی از آن استفاده می‌گردد، بنابراین می‌توان آن را نوعی شبیه ساز برای آزمون واقعی در نظر گرفت و قطعا نقش به سزایی برای آمادگی افراد در آزمون خواهد داشت.

 

شرکت‌کنندگان همچنین می‌توانند از منابع گوناگون موجود در سایت QS LEAP بهره‌مند شود. وب‌سایت رسمی آزمون (www.mba.com)، تمرین‌های رایگانی را به صورت هفتگی برای آمادگی متقاضیان در آزمون ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که نرم‌افزار GMATPrep که به صورت رایگان ارائه می‌گردد نیز، جز منابع مناسب برای آزمون GMAT می‌باشد. باید خاطر نشان کرد که سوالات آزمون، توسط شورای پذیرش مدیریت تحصیلات طراحی می‌گردد. به عبارت دیگر، شورای مدیریت تصمیم می‌گیرد چه مباحثی با چه نمراتی در این آزمون قرار گیرند. سازمان GMAC آزمون را برگزار کرده، نمرات را حساب می‌کند و به شورای پذیرش ارائه‌ می‌کند.

 

معرفی کتاب‌های مناسب برای بخش‌های مختلف آزمون GMAT:

. کتاب‌های مناسب برای بخش نگارش تحلیلی:

GMAT Analytical Writing: Solutions To The Real Argument Topics

Writing Skills For The GRE/GMAT

 

کتاب‌های مناسب برای بخش مهارت محاسباتی:

The Official Guide For GMAT Quantitative Review 2018

GMAT Quantitative Strategy Guide Set, 6th Edition

 

کتاب‌های مناسب برای بخش مهارت کلامی:

Strategy Guide & Reading Comprehension GMAT Strategy Guide

Question Bank And Exclusive Video

Critical Reasoning GMAT Strategy Guide & Sentence Correction GMAT

The Official Guide For GMAT Verbal Review 2018 With Online

 

برخی منابع مناسب دیگر برای شرکت و موفقیت در آزمون GMAT:

Manhattan Complete GMAT Strategy Guide Set, 6th Edition

Kaplan GMAT Premier 2018 With 6 Practice Tests

The Official Guide For GMAT Review 2018 With Online Question Bank

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top